Sölvesborgs kommun

Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år

Denna insats vänder sig till barn och skolungdom över 12 år och ger rätt till korttidstillsyn utanför det egna hemmet före och efter skolans slut samt under lovdagar.

Vad är korttidstillsyn?

Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år enligt LSS ger barn och ungdomar med funktionsnedsättning, möjlighet till tillsyn och stimulans före och efter skolans slut, under lovdagar, studiedagar och längre lov såsom sommarlov. Korttidstillsyn är en förlängning på den fritidsverksamhet som kommunerna enligt skollagen är skyldiga att erbjuda alla skolbarn till och med vårterminen det år eleven fyller 13 år.

Själva insatsen kostar ingenting, men du betalar för din mat, fika och eventuella aktiviteter under din tid på korttidstillsynen.

Var finns korttidstillsynen?

I Sölvesborg heter vår korttidstillsyn Källan och det är fritids för skolungdom över 12 år. På Källan hittar vi på många roliga saker. Vi brukar till exempel vara i skogen och ibland kör vi in till stan och äter eller fikar på någon restaurang eller något café. Vi har också vissa dagar som vi är i stallet i Sölvesborg och rider. Om man vill kan man följa med och handla mat när det behövs, eftersom vi lagar vår egen mat på Källan.
I lokalerna finns till exempel ett rum med olika leksaker och kuddar som man kan bygga med. Här finns även ett bollhav. Om man känner sig trött och vill ta det lugnt så kan man boka ett rum som heter ”Vita rummet”. Det finns även ett rum med en vattensäng. I dessa rum kan man slappa och lyssna på musik. På Källan har vi många spel om man är sugen på att spela något. Vi har både sällskapsspel och TV-spel. TV-spelen vi har är Wii och Playstation. Här finns också ett pysselrum där man kan pyssla med olika saker. Man kan t ex snickra, såga, måla, rita, pussla mm. Ibland kanske man vill lyssna på musik samtidigt som man gör andra saker, t ex om man pusslar eller gör pärlband.

Relaterade kontakter

Pia Thelander Atnarsson, enhetschef