Om du drabbas av någon skada eller sjukdom som gör att vardagslivet blir svårare att klara av är det lätt att bli både ledsen och frustrerad. Men det finns hjälp att få. Om förändringen är bestående kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Med stöd av bidrag kan du göra de anpassningar i ditt boende som är nödvändiga för att du ska kunna fungera i ditt dagliga liv.
Det är ett kommunalt bidrag för dig som har en funktionsnedsättning. Bidraget skall användas till anpassningar som underlättar i ditt dagliga liv i hemmet såsom att förflytta dig i bostaden, sova och vila, sköta din hygien, laga mat och äta samt ta dig in och ut ur bostaden. Då kan du fortsätta att bo kvar hemma och leva så självständigt som möjligt.
Informationsbroschyr gällande bostadsanpassning » , 189.6 kB, öppnas i nytt fönster.
Bidraget vänder sig till dig som har en långvarig eller bestående funktionsnedsättning. Bidraget omfattar i princip alla typer av nedsättningar till exempel rörelsenedsättning, nedsatt syn eller allergi. Bidraget är personligt och gäller oavsett om du äger din bostad, bor i en hyresrätt eller bostadsrätt. Äger du inte din bostad behövs det alltid ett medgivande från samtliga fastighetsägare.
Bor du i en bostad med beslut enligt Socialtjänsten (2001:453) eller lagen om stöd och service till funktionshindrade (1993:387), så som särskilt boende eller någon form av LSS bostad, kan du sedan juli 2018 inte beviljas bidrag.
Bostadsanpassningsbidrag ges för anpassning av bostadens fasta funktioner. Med fasta funktioner menas sådant som du generellt inte tar med dig vid flytt.
Några exempel på anpassningar du kan få bidrag för:
Det måste alltid finnas ett direkt samband mellan åtgärden och funktionsnedsättningen. Bidrag lämnas inte om åtgärderna behöver vidtas av väsentligt andra orsaker än behovet av anpassningen exempelvis normalt bostadsunderhåll, byggnadstekniska brister eller trångboddhet. Bidrag kan heller inte lämnas om hjälpmedel kan användas istället.
Fyll i ansökan genom direktansökan eller skriv ut och fyll i ansökningsblanketten. Vill du ha hjälp att få blanketten hem till dig så vänligen kontakta handläggare.
Direktansökan för bostadsanpassningsbidrag » Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Blankett för ansökan om bostadsanpassning », , 780.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Skicka in dina handlingar till:
Sölvesborgs kommun
Fastighetsavdelningen
Bostadsanpassningsbidrag
294 80 Sölvesborg
Till din ansökan skall det bifogas ett intyg som styrker ditt behov av anpassningsåtgärder. Ta hjälp av din arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast, läkare eller annan medicinskt sakkunnig.
Om du inte är ensam ägare till din bostad behöver du medgivande att anpassningen för utgöras av samtliga fastighetsägare och nyttjanderättshavare. Vill du ha hjälp att få blanketten hem till dig så vänligen kontakta handläggare.
Blankett för medgivande till anpassning » , 85 kB, öppnas i nytt fönster.
När din ansökan och intyg är inlämnad utreder handläggare ditt ärende. Vid behov bokar handläggaren tid för hembesök tillsammans med dig. Handläggaren bedömer om de sökta åtgärderna är bidragsberättigade enligt Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Med det menas till exempel att åtgärderna är nödvändiga, att bostaden används permanent, att ansökan avser anpassningar av bostadens fasta funktioner och att åtgärderna inte behöver utföras av väsentliga andra orsaker än funktionsnedsättningen. Du kommer att få hem ett beslut om du beviljas bidrag eller inte. Är du inte nöjd med kommunens beslut har du möjlighet att överklaga det till förvaltningsrätten. En överklagan ska ha inkommit till kommunen inom tre veckor från det att du fick veta beslutet. Mer om hur du går tillväga vid en överklagan går att läsa i det skriftliga beslutet du får skickat till dig.
Du kan ansöka om bidrag för reparation, besiktning och annat underhåll av anordning eller inredning av tekniskt slag som installerats med stöd av bostadsanpassningsbidrag. Det gäller till exempel hiss, höj- och sänkbar inredning och automatisk dörröppnare. Gällande hissar utgår även bidrag till service och besiktning och kommunen rekommenderar att du sluter ett serviceavtal med företaget som installerat hissen.
För övriga anpassningar såsom ledstänger, ramper och duschkabiner lämnas inte reparationsbidrag då det betraktas som normalt bostadsunderhåll.
Blankett för ansökan om bidrag till reparation/service » , 95 kB, öppnas i nytt fönster.
I de fall en anordning som tidigare beviljats med stöd av bostadsanpassningsbidrag inte längre används finns en möjlighet för kommunen och den som äger anordningen att avtala om att kommunen ska få överta anordningen. Handläggaren gör då en bedömning om utrustningen går att återanvända och om så är fallet ansvarar kommunen för demonteringen och står för kostnaden.
Blankett till medgivande om återtagande av bostadsanpassning , 91.6 kB, öppnas i nytt fönster.
Fastighetsägare till bostadshus kan ansöka om återställningsbidrag för att ta bort åtgärder som bekostats med bostadsanpassningsbidrag. Bidrag kan utgå om anpassningen anses vara till nackdel för andra boende och kommunen haft möjlighet att anvisa boendet till någon annan i behov av anpassningen. Återställningsbidrag kan inte ges till privatpersoner. Bostadsrättsinnehavare som fått anpassning inne i lägenheten samt småhusägare får själva bekosta demontering och återställning.
Blankett för ansökan om återställningsbidrag » , 790.5 kB, öppnas i nytt fönster.
När du byter bostad ska du välja bostad med omsorg. Bidrag lämnas inte till åtgärder som beror på att den nya bostaden är uppenbart olämplig i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden.
Kontakta kommunens bostadsanpassningshandläggare innan du köper eller byter bostad så får du veta vilka regler som gäller.
Läs mer:
Boverkets BAB-handbok Länk till annan webbplats. »
Länk till Bostadsanpassningslagen Länk till annan webbplats. »
Erika Englin
0456-81 60 49
erika.englin@solvesborg.se
Anders Isaksson
0456-81 61 87
anders.isaksson@solvesborg.se
Senast uppdaterad: