Sölvesborgs kommun

Ombyggnad av Fyra Årstiders Park

Fyra Årstiders Park byggs om och får både nytt utseende och nytt namn. Parken beräknas vara helt iordningställd under hösten 2024.

Arbetet sker i två etapper

Arbetet delas upp i två etapper där etapp ett kommer vara klart i mitten av sommaren och etapp två kommer stå klart under hösten 2024.

Beslutet att bygga om Fyra Årstiders Park togs av Kommunstyrelsen 2023-09-12.

Länk till sidan med möten, kallelser och protokoll.

Större möjlighet för möten och gemenskap när parken får ett nytt utseende

Arbetet som startade i maj 2024 innebär att planteringsytorna kommer renoveras och ersättas med nya planteringar, träd och buskar. Det kommer även skapas fler sittplatser och ytor för vistelse i parken, detta för att det ska bli mer välkomnande och bjuda in till större möjlighet för möten och gemenskap.

Översiktsritning på nya parkens utformning.

Renoveringen delas upp i två delar

Ombyggnationen kommer ske i två delar. Den första delen omfattar gestaltning och ytskikt. Ytornas utformning anläggs tillsammans med nya ytskikt och parkmöbler. Renoveringen tar sedan en paus under sommaren och den andra delen utförs efter sommaren då planteringarna kommer färdigställas. Detta för att det är mer gynnsamt att plantera på hösten och för att inte hindra besökare från att promenera på gångvägen vid vattnet.

Den nya parken kommer vara helt färdigställd i höst.

Fyra Årstiders Park har länge varit ett uppskattat inslag i Sölvesborg. Parken designades av den holländska landskapsarkitekten Piet Oudulf och anlades år 2008 av Samhällsbyggnadsförvaltningen. Parken längs med Sölvesborgsviken vid småbåtshamnen består av stora planteringsytor på båda sidor av gångvägen. Tanken när parken anlades var att den skulle vara lika fin året om och följa naturens skiftningar i takt med att årstiderna förändras.

En parkanläggning av detta slag kräver dock omfattande skötsel och med regelbundenhet behöver växtmaterial bytas ut och ersättas med nytt. Parken i sin nuvarande form är uttjänt och behöver göras om.

Därför fattade kommunstyrelsen ett beslut i september 2023 om att renovera Fyra Årstiders Park och ge den ett nytt utseende.

En del av växterna som stått i parken har parkavdelningen tagit hand om för att plantera ut på andra ställen. Även Trädgårdsföreningen har fått ta del av växtmaterial från parken.

Övrigt material slängs då det räknas som uttjänt och har stora mänger etablerat rotogräs inom ytan där växterna stått som vi inte vill sprida vidare.

När Fyra Årstiders Park anlades 2008 fick den sitt namn efter hur parken skiftade utseende i takt med årstidernas gång. Nu när parken byggs om och får ett nytt utseende med annat innehåll behöver den även få ett nytt namn. Vilket det nya namnet blir är ännu inte bestämt.

E-post: park@solvesborg.se
Telefonnummer: 0456-81 60 00 (växeln)