Region Blekinge och länets fem kommuner har gjort en överenskommelse om hur samarbetet ska ske för att Blekinges befolkning ska börja växa igen. En del i arbetet handlar en mer kraftfull marknadsföring av länet.
Befolkningsutvecklingen i Blekinge viker. Statistiska Centralbyråns prognos fram till år 2040 visar att Blekinges invånarantal antas sjunka med 1,8 procent, samtidigt som Sveriges invånarantal förutspås växa med 8,7 procent. Kommunerna i länet och Region Blekinge kraftsamlar nu för att förbättra Blekinges attraktionskraft.
Insatserna som kommunerna och Region Blekinge har kommit överens om omfattar tre områden:
En av de gemensamma satsningarna handlar om länets platsvarumärke, det vill säga hur vi gemensamt och enhetligt berättar om Blekinge. Över 600 personer har bidragit till att ta fram Blekinges platsvarumärke. Den 21 maj presenterades resultatet, som ska stödja aktörer i länet med inspiration, verktyg och material för att locka hit fler invånare, medarbetare, företag, besökare och studenter. Presentation av Blekinges platsvarumärke. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Varje kommun har givetvis ett intresse av att nya invånare väljer att bosätta sig i den egna kommunen, snarare än grannkommunen. Men ett växande Blekinge är positivt för alla och satsningen handlar om att öka chansen att personen väljer att leva och bo i en kommun i Blekinge snarare än någon annan plats.
Senast uppdaterad: