Sölvesborgs kommun

Så tycker de äldre om äldreomsorgen

Bild

Resulatet av Socialstyrelsens undersökning är ett viktig verktyg i förbättringsarbetet för kommunens äldreomsorg.

Socialstyrelsen undersöker årligen hur nöjda de äldre är med sin äldreomsorg. Resultatet för 2024 visar att nöjdheten för hemtjänsten i Sölvesborg är fortsatt hög. Brukarna upplever dock att det är svårt att få kontakt med personalen. För särskilt boende har upplevelsen av måltiderna förbättrats, men trivsel och nöjdhet med aktiviteter får ett sämre betyg.

Svaren är ett viktigt verktyg i förbättringsarbetet

Personer som är 65 år eller äldre och har hemtjänst eller bor på särskilt boende har varje år möjlighet att svara på Socialstyrelsens rikstäckande enkätundersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” Undersökningen genomfördes under perioden mars-maj.

Resultatet delas upp i två områden, hemtjänst och särskilt boende. I resultatet för särskilt boende ingår kommunens tre boenden. Sedan respektive verksamhet fick ta del av resultatet arbetar de med handlingsplaner för de områden som behöver utvecklas.

Utifrån resultatet kan verksamheterna aktivt arbeta för att ännu fler brukare ska bli nöjda understryker Svenja Andersén, kvalitetsutvecklare.

Resultatet för hemtjänsten 2024

Svarsfrekvensen för hemtjänsten var 56% år 2024 jämfört med 55% året innan.

Resultatet visar att brukarna fortsätter att vara nöjda med personalens bemötande och den upplevda tryggheten med personalen har ökat.

Det är jätteroligt att vi återigen får så fina resultat för vårt bemötande. Jag är säker på att det bidrar till att brukarna också känner sig trygga med hjälpen från oss. Vi jobbar mycket med att få så god kontinuitet som möjligt i vår verksamhet, vilket säkert påverkar känslan av trygghet säger Camilla Ryrstedt, verksamhetschef.

Brukarna tycker att det har blivit svårare att få kontakt med personalen inom hemtjänsten och därför kommer denna fråga att vara en del av förbättringsarbetet. Verksamheten kommer att sätta upp mätetal och jobba aktivt för att brukarna ska uppleva att de enkelt och snabbt når personalen.

Jag är mycket stolt över att vi under flera år lyckas behålla så goda resultat genom hela undersökningen. Det visar på engagemang från alla våra medarbetare i alla möten. Givetvis finns det områden på enhetsnivå som behöver arbetas vidare med. Vi har tyvärr många som upplever ensamhet och detta är ett förbättringsområde berättar Camilla Ryrstedt, verksamhetschef.

Foto: Scandinav bildbyrå

Resultatet i siffror

  • Den totala nöjdheten för hemtjänsten är fortsätt hög, även om den har sjunkit från 93 % år 2023 till 91 % år 2024.
  • Brukarna är mycket nöjda med personalens bemötande. 2023 var resultatet 93%, förra året 96%.
  • Även den upplevda tryggheten med personalen ökade från 90% till 93%.
  • Medarbetarna har blivit bättre på att meddela förändringar i tid till våra brukare. 2023 var resultatet 64%, vilket ökade till 71%.
  • En ny fråga för 2024 var om man upplever att personalen talar tillräckligt bra svenska för att man ska kunna förstå varandra bra. 97% svarade positivt.
  • Hur lätt det är att få kontakt med personalen fick ett sämre utfall. 71 % svarade positivt jämfört med 78 % år 2023.
  • Frågan om man upplever att beslutet från handläggarna är anpassat efter ens behov tappade. 70 % svarade ja på frågan jämfört med 79 % år 2023.

Resultatet för särskilt boende 2024

Svarsfrekvensen för särskilt boende var 50% år 2024 jämfört med 46% året dessförinnan.

I resultat ser vi en positiv förändring kring måltiderna. Under 2024 har ett projekt bedrivits tillsammans med måltidsservice för att förbättra måltidsupplevelsen. Medarbetare och enhetschefer har fått utbildning inom området måltider. Utbildningen har bland annat gett kunskap om matens betydelse för äldre personers hälsa och hur man skapar goda matvanor och en god måltidsmiljö.

Det är glädjande att resultatet för trivseln vid måltidssituationerna har ökat och jag ser fram emot att den utbildning som medarbetarna har fått ger ytterligare förbättrat resultat. Vi har ett gott samarbete med måltidsservice som hållit i utbildningarna och kan på så sätt nu omvandla kunskaperna till praktisk nytta säger Kate Olsson, verksamhetschef.

På frågorna om trivsel har vi ett sämre utfall. Främst är det trivseln i de gemensamma utrymmena som minskar. Vi arbetar kontinuerligt med att skapa nöjdhet kring trivsel och aktiviteter både på individ- och gruppnivå. För att förbättra oss inom området kommer vi att arbeta ännu mer med att skapa trivsamma miljöer och aktiviteter.

Resultatet i siffror

  • För särskilt boende har den sammanlagda nöjdheten sjunkit från 75% år 2023 till 69% år 2024.
  • För tredje året i rad har personalen blivit bättre på att meddela förändringar i tid, från 47% år 2023 till 52% år 2024.
  • 83% svarade att maten smakar bra jämfört med 76 % året innan. Även upplevelsen kring måltiderna har blivit bättre. Siffran hamnade på 68% jämfört med 61% år 2023.
  • På frågorna om trivsel har vi ett sämre utfall. 2023 trivdes 59 % bra, jämfört med 42 % år 2024.
  • Nöjdheten med de aktiviteter som de särskilda boendena erbjuder är sämre. 42% svarade att de är nöjda och år 2023 svarade 56% positivt.
  • 86% svarade att de upplever att personalen talar tillräckligt bra svenska för att man ska kunna förstå varandra bra.

Om undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?”

Socialstyrelsen har i uppdrag att undersöka hur de äldre uppfattar äldreomsorgen. ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” är en årlig rikstäckande undersökning. Syftet med undersökningen är att ge enskilda äldre personer möjlighet att göra sin röst hörd. Resultatet blir ett underlag som kommunerna kan använda för uppföljning och för att utveckla äldreomsorgen utifrån de äldres perspektiv.

Resultatet av undersökningen går att ta del av hos Socialstyrelsen:
Socialstyrelsens öppna jämförelser - Vad tycker de äldre om äldreomsorgen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ny enkät skickas ut i mars

Socialstyrelsens enkät för 2025 kommer att skickas ut i mars.

Senast uppdaterad:

Skriv ut