Snart kommer vi hem till dig!

Ett blått hus med en blå dörr

Foto: Jonte Göransson

Fyller du 80 år och lever hemma? Har du inga insatser från omsorgsförvaltningen? Då får du snart ett brev där vi erbjuder dig ett hembesök från oss. Syftet med besöket är att skapa förutsättningar för ett fortsatt självständigt liv, och öka tryggheten genom information om vad du kan få hjälp med, och vart du vänder dig för ansöka om hjälp. Vid hembesöket berättar vi om utbudet av sociala aktiviteter, frivilligverksamheten, fixartjänsten och pratar om säkerhet i syfte att förebygga fallolyckor.

Frågor?

Kontakta anhörigsamordnare Christina Hallberg
0456-81 67 45
christina.hallberg@solvesborg.se

Så tränar du för att undvika fall

När vi blir äldre ökar risken för fallolyckor, men med regelbunden balans- och styrketräning 2-3 ggr/vecka kan du minska risken att det sker. Det är aldrig för sent att börja träna!

Enkla hemövningar för att träna balans och undvika fallskador

  • Tyngdöverföring - stå bredbent och låt fötterna peka snett framåt. Förflytta kroppstyngden växelvis från höger till vänster ben.
  • Balansgång - Gå balansgång på ett streck (till exempel en tejpremsa) på golvet.
  • Häl- och tågång - Gå på hälarna en viss sträcka. Gå därefter på tå.
  • Stå på ett ben - försök att hitta balansen, behöver du stöd kan du hålla i diskbänken eller i en stol.

Vill du ha fler tips på bra balansövningar som du lätt kan göra hemma?

Socialstyrelsen har många bra råd: Läs mer på Socialstyrelsens hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Balansträning och gympa på Duvans mötesplats

Önskar du träna i grupp? Vi erbjuder balansträning och sittgympa på Duvans mötesplats – se program.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 3 december 2018
Sidan publicerad av: Charlotte Pettersson