E-faktura för dig som Sölvesborgare

Du kan ta emot och betala dina fakturor till Sölvesborgs kommun genom att använda elektronisk faktura via din internetbank. Den elektroniska fakturan innehåller samma information som pappersfakturan. Tjänsten är kostnadsfri och ger en säkrare och enklare betalning.

Fördelar med e-faktura

  • Det är enkelt och säkert. Betalningen går fram med bankgiro och OCR-nummer, utan att du behöver fylla i detta.
  • Du kan läsa och betala dina fakturor var du än befinner dig, så länge du har tillgång till internetuppkopplad dator.
  • Det är miljövänligt, genom att vi minskar pappershantering och transporter.

Hur gör jag för att få e-faktura från Sölvesborgs kommun?

Anmälan om e-faktura gör du via din internetbank. Anmälningssidan kan se olika ut beroende på vilken internetbank du har. Följ anvisningarna för din bank. Behöver du hjälp, kontakta din bank.

Alla fakturor som skickas från Sölvesborgs kommun, skickas som en elektronisk faktura till din internetbank.

Kan jag betala en annan persons e-fakturor via min internetbank?

Ja, det går att betala fakturan åt din maka/make eller annan person. Du måste på anmälningssidan ange denna fakturamottagares personnummer och namn.

Hur betalar jag?

Du ser att du har fått en ny elektronisk faktura när du loggar in på din internetbank. Du granskar fakturan och godkänner den. Fakturan betalas sedan automatiskt på förfallodagen. Om du missar att betala en faktura så skickar vi en påminnelse på papper.

Hur gör jag om fakturan är felaktig?

Du tar kontakt med den person som står som referens på fakturan.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra. En e-faktura som betalas via autogiro kommer till din internetbank och behöver inte godkännas utan betalas automatiskt på förfallodagen.

Blankett för autogiroanmälan finns här. Blanketten lämnas därefter in till ekonomikontoret. Kontakta ekonomikontoret på telefonnummer 0456-81 60 56 eller ekonomikontoret@solvesborg.se om du behöver hjälp.

Hur gör jag om jag vill avanmäla mig från e-faktura?

Detta görs på din internetbank, avanmälan för e-faktura. Följ sedan instruktionerna där.

Hur gör jag om jag byter bank?

Gör en avanmälan i din gamla bank. Anmäl dig sedan på nytt i din nya bank.

Har du frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen så kontaktar du din internetbank. Har du frågor på innehållet på fakturan så kontaktar du personen som står som referens på fakturan, eller ekonomikontoret på telefonnummer 0456-81 60 56.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 november 2018
Sidan publicerad av: Henrik Ivansson